ONDERHOUD ALGEMEEN

Iedere motor heeft geregeld onderhoud nodig. Het aantal kilometers tussen de beurten heet service interval en verschilt per merk en type motor. Het onderhoud is noodzakelijk om de motor in goede conditie te houden en de betrouwbaarheid te behouden.

Omdat het veiligheidsaspect veel zwaarder weegt dan bij auto's, nemen wij het onderhoud dan ook erg serieus. Onze zeer ervaren monteurs kijken verder dan hun neus lang is en geven hun volle aandacht aan iedere individuele motor. Na iedere beurt volgt een proefrit waarbij de motor ook rijdend nog een laatste check krijgt.



Bij R&A Motoren hanteren wij drie soorten beurten. Omdat niet alle motorzaken dezelfde namen hanteren, hieronder een korte samenvatting om uw een idee te geven:


  • KLEINE ONDERHOUDSBEURT

Dit is de meest voorkomende beurt. Wij vervangen de olie en het filter en kijken de motor van voor naar achter na op zaken als remblokken en schijven, kettingspanning, balhoofdlagers,  wiellagers, koelvloeistof, elektrische systeem/verlichting en controleren de banden en bandenspanning. Wij smeren de motor waar nodig is en de monteur rijdt een rondje om te controleren of alles naar behoren werkt.

  • GROTE ONDERHOUDSBEURT

Dit is de belangrijkste beurt voor uw motor. Bij iedere motor moet de klepspeling* gecontroleerd worden en eventueel worden gesteld. Wij vervangen de bougies, het luchtfilter,  vloeistoffen als koel/rem/cardanvloeistof, olie en oliefilter en een algehele check waarbij de monteur extra let op slijtageonderdelen zoals bijvoorbeeld wiellagers en het balhoofdlager. De hoofdstekkers van de draadboom worden losgetrokken en ingespoten om storingen te voorkomen. Als laatste gaat de monteur proefrijden. Ons streven is om uw motor weer als nieuw te laten rijden. 

  • JAARBEURT

Deze beurt is verstandig om te kiezen als de motor wat langer heeft stilgestaan of als u de motor net heeft gekocht en niets van de onderhoudsgeschiedenis weet. Het is eigenlijk hetzelfde als een kleine beurt maar dan met het vervangen van de remvloeistof. 

Als laatste willen wij u graag adviseren uw onderhoud zo te plannen dat dit in de winterperiode valt. Ieder voorjaar zien wij de agenda volschieten en ontstaat er een wachttijd van meer dan 5 weken.  Het  voordeel is dat uw motor in het begin van het seizoen meteen klaar staat zonder wachttijd. Vaak hebben wij een winteractie (zie op onze homepagina).



* Klepspeling: een groot misverstand is dat je kunt horen of de kleppen goed staan. Je hoort kleppen alleen tikken als ze te wijd staan. Staat een klep te strak, dan hoor je helemaal niets terwijl de gevolgen veel erger kunnen zijn. Bij een te strakke klepspeling kunnen de kleppen verbranden omdat deze te lang open blijven staan en de hete lucht langs de kleppen lekt.